O zdjęciach zamieszczanych w CV i na portalu Linkedin można napisać książkę. Chociaż tak wiele mówi się o jego znaczeniu w procesie budowania pierwszego wrażenia, temat jest wciąż traktowany po macoszemu. Skoro jednak czytasz ten artykuł to znaczy, że chcesz zadbać o swój wizerunek i rozumiesz znaczenie odpowiedniej fotografii. Poniżej znajdziesz wytyczne, które Ci w tym pomogą.
W dokumentach często znajduję nieodpowiednie zdjęcia, np. z imprezy, naburmuszoną i obrażoną miną, wyzywające, sweet focie, z „dziubkami”, kolorowymi perukami itp. Wbrew pozorom takie „ciekawe” fotografie skutecznie zniechęcają rekrutera do dokładnego analizowania nadesłanej aplikacji. Na pewno znasz zasadę, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dotyczy ona głównie spotkań face to face, jednak z powodzeniem można ją również odnieść do zdjęcia w dokumentach aplikacyjnych. Pamiętaj. CV lub profil na Linkedin zastępuje PIERWSZY kontakt z rekruterem. Postaraj się, by nie był ostatni. Jak to zrobić? Zadbaj o to, by „polubił” Twój wizerunek.
JAK POWINNO WYGLĄDAĆ ZDJĘCIE IDEALNE?
- zrezygnuj ze zdjęć dowodowych lub legitymacyjnych,
- uśmiechnij się – nic bardziej nie zachęca do nawiązania kontaktu.
- dobierz odpowiedni strój, czyli taki, w którym poszedłbyś na rozmowę rekrutacyjną,
- pokaż trochę więcej niż twarz, ale nie za dużo! 🙂 Proponuję zrobić zdjęcie do pasa, na odpowiednio dobranym tle. Polecam oczywiście inwestycję w profesjonalną sesję biznesową, chociaż wiem, że „na upartego” tłem może być nawet ściana w pokoju, a fotografem siostra ;),
- nie kombinuj. Zdjęcie nie powinno być czarno-białe, zbyt jaskrawe, ani rozmazane,
- zadbaj o odpowiedni makijaż (punkt dla kobiet) czyli jak najbardziej naturalny. Czerwone usta, smoky eye, zbyt intensywny róż, czy bronzer na policzkach, nie pomogą. Natomiast delikatny, rozświetlający make-up na pewno tak.
DOPUSZCZALNA FORMA ZDJĘCIA:
- w plenerze (np. w przestrzeni biznesowej z delikatnym tłem),
- na jasnym tle lub dobrze oświetlonym ciemnym,
- portrety tradycyjne (wtedy kiedy widać od barków w górę),
- fotografie pozowane (np. ze złożonymi rękoma itp.),
- z półprofilu, na stojąco, na siedząco.
NAJLEPSZY STÓJ DO ZDJĘĆ BIZNESOWYCH:
- męskie: garnitur (niebieski, granatowy, szary), koszula i marynarka z bardziej casualowymi spodniami, koszula (biała, z delikatnymi wzorkami, niebieska, szara, czarna).
- żeńskie: sukienka (rękawy długie lub 3⁄4), koszula i marynarka, elegancka bluzeczka i marynarka, ołówkowa lub trapezowa spódnica, eleganckie spodnie, subtelna biżuteria.
OPINIA REKRUTERA:
„Zdjęcie jest nieodłączną częścią CV. Oczywiście nie jest decydujące jeżeli chodzi o zaproszenie do kolejnego etapu rekrutacji, gdyż zawsze największą wartość ma zawartość merytoryczna CV, jednak odgrywa duże znaczenie, gdy rekruter ma wątpliwości czy też wybiera pomiędzy kilkoma aplikacjami kandydatów o zbliżonym profilu zawodowym. Nasz mózg odbiera dokument obiema półkulami, zarówno tę odpowiedzialną za meteorytykę jak i tę odpowiedzialną za emocje. Zdjęcie uruchamia określone reakcje, które najprościej możemy sklasyfikować w dwie kategorie: pozytywne i negatywne. Fotografia zamieszczona w CV powinna oczywiście uruchamiać emocje pozytywne. Musimy pamiętać, że jest ona naszą wizytówką – trochę jak opakowanie produktu lub zdjęcie dania w menu restauracji – ma nas przyciągnąć i utwierdzić w przekonaniu, że to co zamawiamy będzie zjadliwe, co więcej, smaczne.”
PRZECZYTAŁEM ARTYKUŁ I CO TERAZ?
- przejrzyj internet w poszukiwaniu inspiracji,
- wybierz pozę i stylizację, która odda Twój charakter oraz Twojej pracy,
- zrób dokładny research i skontaktuj się z profesjonalnym fotografem,
- wybierz trzy, cztery najlepsze zdjęcia z sesji i umieść je w CV i Linkedin.