Podobnie jak większość moich znajomych, regularnie loguję się na facebooku i innych portalach społecznościowych. Jest to dla mnie źródło informacji ważnych, wartościowych, interesujących lub zbędnych. Zazwyczaj moja tablica uzupełniona jest o nowe fotki znajomych, skrót informacji ze świata, ciekawostki z fanpage’ów i śmieszne obrazki. U Was też tak to wygląda? Facebook jest tylko rozrywką czy znaczy coś innego?
Dla mnie oprócz wyżej wymienionych funkcji, portal ten, tak samo jak inne, pozwala zrobić coś bardzo ważnego. Pomaga mi zbudować jedną z najważniejszych wartości na rynku pracy. Tworzy, kreuje i promuje moją markę osobistą.
Jeśli zapytam Cię czy znasz dobrą kosmetyczkę/ kogoś kto zrobi mi fajną sesję zdjęciową/ naprawi auto/ pokieruje sklepem/ jest rewelacyjnym doradcą finansowym/ lekarzem/ murarzem itp. a Ty mi kogoś polecisz i z radością podasz jego numer telefonu, to znak, że marka osobista danej osoby działa. Każdy z nas woli zlecić wykonanie danego zadania osobie poleconej (czytaj: zaufanej, sprawdzonej), ale rzadko kiedy udaje nam się taką osobę znaleźć.
A teraz pomyśl i zadaj sobie pytanie: Czy ja jestem osobą godną polecenia? Szukasz pracy, czyli masz do zaoferowania pewne umiejętności, za które pracodawca ma Ci zapłacić. Kim może on być? KAŻDYM !!! Koleżanką przyjaciółki, kolegą kuzyna, koleżanką z pracy, córką fryzjerki itp. Statystycznie masz ok 200 kontaktów, oni mają kolejne 200 i tak dalej. Zadbaj o to by dowiedzieli się kim jesteś, czym się zajmujesz i co masz do zaoferowania.
Wystarczy kilka kroków, by zbudować swoją wiarygodną markę, pod którą z chęcią podpiszą się znajomi. Pamiętaj, nie ma silniejszego argumentu w procesie rekrutacji niż rekomendacja od osób trzecich. 🙂
SPRAWDZIŁAM to na sobie. Zaczęłam pozycjonować się jako osoba pracująca w Architektach Kariery i redaktorka Treningu Kariery. Dzielę się wiedzą i doświadczeniem. Przestrzegam kilku prostych zasad prowadzenia konta na fejsie i.….? RAZ W MIESIĄCU DOSTAJĘ OFERTĘ PRACY :)) I to ja decyduję czy podejmuję współpracę czy tez nie.
Rano na facebooku zamieściłam ćwiczenie do wykonania. Jest ono idealnym wstępem do budowania swojej marki osobistej na każdym portalu społecznościowym.
Dodaj do swojego profilu publicznego MIEJSCE PRACY, uczelnię, BLOGA- słowem coś co Cię określa. Niech to będzie prosta i konkretna informacja, którą łatwo się zapamiętuje np.: Ania- kosmetyczka, Jacek- kierowca, Krzysiek – menedżer sprzedaży, Alicja – piecze torty.
Ustal kto jest Twoim odbiorcą, czyli komu szczególnie dedykujesz swoją wiedzę i umiejętności. Dopasuj swoje wypowiedzi do tej grupy, tak by jak najdokładniej odpowiadały na jej potrzeby.
Ustal jaki jest Twój przekaz, jak chesz by Cię odbierano, w jakiej dziedzinie staniesz się autorytetem. Tworzysz biżuterię, rewelacyjnie sprzedajesz, pieczesz ciasta, prowadzisz własny warsztat? Podziel się swoją wiedzą. Stań się mentorem dla innych, inspiruj i popychaj ich do działania.
UDOSTĘPNIJ swoje teksty, zdjęcia z wycieczek, relacje z wydarzeń, które są bezpośrednio powiązane z Twoją rolą .
NIE ZAŚMIECAJ swojego profilu. Dbaj o selekcję treści, które tam trafiają.
POMAGAJ i DAJ SIĘ SPRAWDZIĆ. Wyświadcz komuś przysługę lub daj odpowiednią zniżkę. Tak zrobił mój kolega fotograf. Wyonał dla mnie kilka projektów dając mi rewelacyjny rabat. Efekt? Polecam go każdemu komu tylko mogę, dzięki czemu ma on więcej zleceń ;)) Już wiesz jak to działa?:) Pamiętaj CHĘTNIEJ POLECAMY KOGOŚ, kto nam pomógł, bo czujemy, że mamy do spłacenia „dług wdzięczności”.
CHWAL SIĘ SUKCESAMI. Pokaż, że jesteś specjalistą w swojej branży. Chwal się pozytywnymi opiniami, rezultatami. Będzie to potwierdzenie TWOJEJ WIARYGODNOŚCI.
ZAŁÓŻ BLOG, STRONĘ NA FACEBOOKU, jednym słowem wyjdź do ludzi i daj się poznać. Im więcej osób dowie się o Tobie tym większa szansa, że ktoś nawiąże z Tobą współpracę.
SZUKAJ LUDZI PODOBNYCH DO SIEBIE, zwłaszcza jeśli nie masz doświadczenia w danej branży, a bardzo Ci zależy by się w niej rozwijać. Wiedza tych bardziej doświadczonych pomoże Ci uniknąć błędów „żółtodzioba” i pozwoli nawiązać ważne kontakty biznesowe, które w przyszłości (odpowiednio pielęgnowane) na pewno zaprocentują!
BĄDŹ AKTYWNY. Udzielaj się w grupach tematycznych (szukaj tam potencjalnych klientów, promuj swoją działalność) i na stronach firm z branży. POKAŻ SIĘ!! Udostępniaj ich statusy, komentuj wpisy, twórz relacje. Sprawdziłam to także na sobie. Będąc aktywną na kilku fanpage’ach budowałam swój wizerunek odpowiedzialnego Doradcy Kluczowych Klientów. Zdobywałam kontakty, komentowałam wpisy, wysyłałam wiadomości. Rezultatem są relacje z kilkoma najważniejszymi autorytetami w branży, do których nie boję się napisać z prośbą o wsparcie.
Jak widzicie umiejętne zbudowanie profilu na portalach społecznościowych może zdziałać cuda. Na facebooku jest bardzo dużo pracodawców, którzy lubią sprawdzić kto wysyła do nich CV. Dla nich kalkulacja jest prosta. Zamiast imprezowicza chwalącego się ostatnim wypadem za miasto, czy infantylnej dziewczynki udostępniającej śmieszne fotki kotków, wolą zapłacić specjaliście w swoim fachu, po którym widać pasję i zaangażowanie w to co robi. Cóż.…