Ostatnio rozmawiałam z kolegą, który miał problem. Rozwija własny biznes, ale nie wiedział jak podnieść wiarygodność swoich działań. Zapytałam go jakie zbiera opinie na temat swojej pracy. Uśmiechnął się, bo klienci chwalą jego dokładność, terminowość i specyficzne poczucie humoru 🙂 Zadałam więc drugie pytanie, gdzie znajdę te wypowiedzi? Zdziwił się i stwierdził, że nikt nie wierzy w rekomendacje klientów pozostawione na stronie, bo „przecież każdy może coś takiego wygenerować”, poza tym nie wiem kiedy mogę o coś takiego poprosić i tak naprawdę po co mi to. No właśnie..znacie odpowiedzi na jego pytania? Zapraszam do lektury 🙂
CO DAJĄ REKOMENDACJE?
- realny feedback na temat Twojej pracy (to za co Cię chwalą jest świetną podstawą do szukania zagadnień, które możesz jeszcze udoskonalić),
- poprawiają samoocenę (zwłaszcza kiedy masz ciężki dzień i wydaje Ci się, że jesteś do niczego),
- budują Twoją wiarygodność jako specjalisty w swoim fachu (wolisz pójść do sprawdzonego mechanika, którego polecił Twój kumpel czy pierwszego, którego spotkasz? Zaufasz fryzjerowi swojej przyjaciółki, czy wybierzesz zupełnie nieznanego? Twoi klienci też wolą wybrać Ciebie, jeśli zostaniesz im polecony, niż kogoś innego. Łatwiej też Ci zaufają jeśli zobaczą opinie innych zadowolonych osób.)
- dają jasny i klarowny opis, jakim jestem szefem, podwładnym, współpracownikiem
- cenny wpis do CV (referencje to sygnał, że Twoje doświadczenie, osiągnięcia i kompetencje są poparte opiniami klientów i współpracowników, którzy są gotowi poręczyć za Ciebie swoją marką osobistą. Na coś takiego trzeba zasłużyć, co oznacza, że Twoja praca jest doceniana przez innych- dla rekrutera to bardzo cenna informacja, która może wyróżnić Cię na tle innych kandydatów i w rezultacie zostaniesz zaproszony do współpracy)
OD KOGO MOŻNA ZDOBYĆ REKOMENDACJE?
- współpracowników,
- przełożonych,
- klientów,
- znajomych,
- czytelników/ odbiorców,
- usługodawców,
- wykładowców/ nauczycieli/ trenerów /szkoleniowców.
GDZIE JE PRZECHOWYWAĆ?
- portale biznesowe typu goldenline czy linkedin,
- na blogu/ stronie osobistej/ stronie firmowej,
- wydrukowane i odręcznie podpisane.
KIEDY PROSIĆ O REKOMENDACJE?
- ZAWSZE po zrealizowanym zleceniu, kiedy widać jego efekty 🙂
- jeśli czujesz, że komuś realnie pomogłeś, wykonałeś świetnie projekt itp.
JAK O NIE PROSIĆ?
- zwyczajnie i po ludzku 😉 Napisz maila z prośbą o wystawienie obiektywnej opinii na temat wykonanego przez Ciebie zadania lub usługi, jeśli dana osoba czuje, że chce to zrobić. Daj przestrzeń do odmowy, nie każdy będzie miał ochotę zrobić coś takiego,
- NIE zgadzaj się na samodzielne przygotowanie referencji, które ktoś inny podpisze jako własne. To od razu widać,
- kiedy usłyszysz pytanie, ale co ja mam tam wpisać, odpowiedz, że to co dana osoba czuje i uważa za stosowne. Zapewnij ją, że dla Ciebie ważne jest merytoryczne podsumowanie Waszych wspólnych działań, a nie piękna laurka. W miarę możliwości poproś o podpisanie się pełnym imieniem i nazwiskiem- unikniesz efektu, którego tak bał się mój kolega.
JAK WYSTAWIAĆ REFERENCJE?
- wystawiaj tylko szczere rekomendacje, tym których chcesz docenić i wyróżnić,
- nie twórz słodko- lukrowanego tekstu,
- podpisuj się imieniem i nazwiskiem,
- wskaż kogo rekomendujesz i konkretnie za jakie działania.
PRZECZYTAŁEM ARTYKUŁ I CO TERAZ?
- zrób listę osób, które możesz poprosić o rekomendacje,
- zastanów się na jakich opisach najbardziej Ci zależy,
- wyślij maila z prośbą o wystawienie opinii,
- zastanów się komu sam wystawisz referencje.