Jak widzisz istnieje wiele sytuacji, w których będziesz zmuszony sprecyzować, co dokładnie robisz w życiu. Kiedy proszę kogokolwiek, by napisał kilka zdań na swój temat w 99% przypadków spotykam się ze stwierdzeniem, że samemu to tak głupio albo trudno cokolwiek stworzyć. O innych? Owszem książki można pisać, ale sklecenie akapitu poświęconego sobie wydaje się awykonalne. Na szczęście nie jest.
Opisuję siebie średnio kilka razy w miesiącu, najczęściej pisemnie, na konferencjach ustnie i zazwyczaj trzymam się kilku prostych zasad:
1) DBAJ O POZYCJONOWANIE
Ważne, byś określił KIM jesteś. Ania- fotograf, Marek- specjalista IT. Od tego zacznij. Jasno określ swoją funkcję, przedstaw jakie pełnisz stanowisko, z jaką branżą jesteś związany. Przeciętny człowiek nie szuka do współpracy Ani czy Marka, a fotografa lub kogoś kto zna się na IT. Najpierw myśli o stanowisku lub sektorze działalności, a dopiero później dopasowuje do nich konkretną osobę.
2) NUMERKI
W jakimkolwiek opisie zawsze warto podać liczby- ilość klientów, godzin, lat w branży. To zawsze podbija Twoją wiarygodność i sprawia, że notatka nabiera „techniczności” i profesjonalizmu. Liczby wzbudzają zainteresowanie, czasami podziw, dają pretekst do pytań. Warto o nie zadbać.
3) PAPIERKI
Nadal żyjemy w erze, gdzie wszelkiego rodzaju certyfikaty są w cenie. Pochwal się zdobytym wykształceniem, udziałem w interesującym szkoleniu itp. to zbuduje Twój wizerunek eksperta i wskaże, że posiadasz merytoryczne rozwiązania poparte nabytą wiedzą.
4) SUKCESY
Tak. Tutaj jest miejsce na coś, czego większość osób nie lubi. Czas pochwalić się swoimi sukcesami. Szaleństwo prawda? 🙂 Będę Cię do niego namawiać z całych sił. Pokaż, że potrafisz cuda i Twoja praca przynosi rezultaty. Dbaj o swoją markę osobistą, przecież jesteś człowiekiem sukcesu prawda? 🙂 Zdobyłeś nagrodę? Osiągnąłeś najlepszy wynik w firmie? A może Twój zespół zrealizował najwięcej projektów? Wspomnij o tym. Warto.
5) COŚ MIĘKKIEGO
Skoro „dane techniczne” Twojej osoby mamy już ustalone, czas pokazać światu jakim jesteś człowiekiem. Pokaż co jest dla Ciebie ważne, jaką masz misję w życiu, co chcesz robić. Przedstaw swój sposób realizacji zamierzonych celów, stosunek do drugiego człowieka, cenione wartości. Pozwól poznać swoje ludzkie oblicze. W ten sposób umożliwisz odbiorcy nawiązanie relacji, będzie czuć, że ma przed sobą żywą istotę. Dostarczysz również pretekst, który ułatwi zainicjowanie kontaktu (może macie podobne hobby lub wyznajecie zbliżone poglądy?) Łatwiej też zapiszesz się w jego świadomości. Liczby, papierki i sukcesy dodają Ci wiarygodności, ale to swoją osobowością wkradniesz się do serca potencjalnego partnera. Pamiętaj silniej zapamiętujemy emocje wywołane jakąś informacją niż jej treść. Dbaj, by wywoływać pozytywne skojarzenia.
6) UNIKAJ BŁĘDÓW
Nie „pompuj” swojego opisu. Pisz prawdę, zwięźle, w miarę krótko, w zgodzie ze sobą (musisz „czuć” się dobrze ze swoim BIO) Staraj się utrzymać całość tekstu w stylizacji biznesowej, omijaj metafory, długie zdania oraz elementy patosu.
3 thoughts on “Jak stworzyć idealny opis siebie?”
To prawda, zawsze mam z tym problem 😉
Specjalista it jest tak szerokie…mysle, ze zadna osoba w branzy tak nie napisze. To tak jakby napisac specjalista lekarz. Lepiej brzmi Marek-web devekoper, Jan-programosta java, Krzysztof-specjalista SAP.
Ale cala reszte popieram:))) pracuje w IT, stad jestem lekko skrzywiona;)
Kasiu robisz to coraz lepiej ;))
Odcienie nude to nie jest skrzywienie, bardzo wartościowy i ważny komentarz 🙂 Dziękuję za uzupełnienie i doprecyzowanie tematu 🙂
Pozdrawiam 🙂