Jak od zera zbudować siatkę networkingową (7 wskazówek)

Kiedy zaczynałam swoją karierę zawodową, wszyscy znani mi ludzie mówili, że mam dbać o swój networking. Z czasem zauważyłam, że ciągle to powtarzają, „buduj siatkę”, „dbaj o wartościowe relacje”. Wtedy jedyne co przychodziło mi na myśl, to patrzcie jacy są mądrzy. Łapałam się za głowę i zadawałam jedno pytanie…skąd ja mam wziąć tych ludzi? Nie będę przecież chodzić po ulicy i rozdawać wizytówki jak ulotki. Cały proces pozyskiwania kontaktów był dla mnie bardzo niejasny. Kręciłam się w kółko nie wiedząc jak zbudować tę „sławną” sieć kontaktów. Brzmi znajomo? Jeśli tak to przybijam piątkę i z radością dedykuję Ci ten artykuł. Znajdziesz w nim 7 wskazówek, które pomogą Ci stać się prawdziwym networkerem 🙂 Szkoda, że na początku mojej drogi nikt mi ich nie dał 🙂

 

ROBIMY PORZĄDEK
Zacznij od porządkowania znajomych. To będzie Twoja baza. Przejrzyj dokładnie swoje profile na portalach społecznościowych, posprawdzaj maile i zacznij układać kontakty. Do każdego nazwiska przypisz dwa zdania o tym czym dana osoba się zajmuje i gdzie pracuje. Warto się do tego przyłożyć, bo jak raz zrobisz taki porządek, potem będzie Ci już znacznie łatwiej. Ja do tej pory selekcjonuję swoje kontakty. Te najbardziej osobiste trafiają na Facebook, biznesowe zaś na Linkedin lub Goldenline. Dzięki temu wiem z jakim tematem i do kogo mogę napisać oraz gdzie znajdę kontakt z danej „kategorii”.

 

KONFERENCJE
Jeśli chcesz kogoś poznać, idź na spotkanie branżowe. Ciekawe konferencje i eventy skupiają wokół siebie mnóstwo osób, które mogą zasilić Twoją siatkę networkingową. Aby efektywnie wykorzystać poświęcony czas nastaw się na poznanie:

  • organizatorów,
  • prelegentów,
  • dziennikarzy, przedstawicieli mediów,
  • fotografów,
  • wystawców,
  • uczestników wydarzenia.

 

Jak widzisz opcji masz naprawdę dużo, dlatego dobrze zastanów się kogo szukasz. Pamiętaj, że każda poznana osoba jest ciekawym człowiekiem, który ma coś światu do zaoferowania. Być może znajdzie się też coś dla Ciebie. Nawet jeśli ktoś nie stanowi Twojego targetu, może otworzyć Ci odpowiednie drzwi- pod warunkiem, że wiesz czego szukasz.

 

Poniżej zamieszczam kompendium wiedzy na temat tego jak przygotować się do pójścia na konferencje:

 

Ustal powód - czy wiesz gdzie warto bywać? Jakie szkolenia, eventy i konferencje są godne Twojego czasu i pieniędzy?, a skoro już idziesz…jak wykorzystać okazję na 100% ?

 

Przygotuj się – gdzieś trzeba kolekcjonować kontakty, które zdobędziesz. Możesz budować swój wizerunek oraz sieć kontaktów na Facebook’u, Linkedin lub Goldenline to również ciekawa opcja na alternatywne portfolio i książką adresową, dlatego warto mieć tam konto 🙂 Branżunia to branżunia bez względu na to czym się zajmuje, ale są jeszcze inni ludzie spoza niej, którzy również będą chcieli Cię poznać i utrzymać relacje biznesowe, dlatego bez względu na to czym się zajmujesz, warto dołączyć do grona profesjonalistów 🙂

 

Czuj się pewnie - skoro już wiesz, że warto iść, czas zadbać o Twoją prezencję 🙂 Czy wiesz czym jest power strój? Czy zdajesz sobie sprawę jak wyglądają wizerunkowe koszmarki? A może zastanawiasz się jak podkreślić swoje naturalne piękno? Chodząc na konferencje możesz wiele zyskać, poznasz niesamowite osoby, zdobędziesz interesującą propozycję współpracy lub przełamiesz stereotypy znajdujące się w Twojej głowie. Jeśli udało Ci się szczęśliwie dotrzeć na miejsce wydarzeń, czas zobaczyć jak się zachować, zwłaszcza w przypadku, kiedy miejsce pełne ludzi napawa Cię lękiem.

 

GRUPY NA FACEBOOKU, FORA INTERNETOWE
Jeśli masz ograniczoną możliwość uczestnictwa w konferencjach, spróbuj budować swoją siatkę online. Udzielaj się w grupach na Facebooku na Linkedin i Goldenline oraz na forach internetowych. Oczywiście rób to z klasą. Nie buduj swojego wizerunku na sensacji i tanich prowokacjach. Niech Twoje wypowiedzi będą merytoryczne i zgodne z tematem. Postaraj się pomagać innym i wspierać ich w działaniu. Dzięki temu możesz poznać bardzo interesujące osoby, które zasilą Twoją bazę kontaktów.

 

FRYZJERKI, PANIE W SKLEPIE
Mam taką znajomą, która gdziekolwiek nie pójdzie ma „swoją” Panią fryzjerkę, kelnerkę, sprzedawczynię w warzywniaku, dentystę i trenera na siłowni. Zawsze bardzo szybko przełamuje bariery w banalny sposób, doceniając coś małego u każdego z nich. A to spyta o nową fryzurę, a to pochwali nienaganny manicure, a to podziękuje za najpiękniejsze jabłka. Mówi coś miłego ale nie zawstydzającego. Czynność powtarza za każdym razem, aż w końcu tworzy się relacja. Dzięki niej, moja znajoma, zawsze dostaje coś extra. A to Pani fryzjerka zrobi jej maseczkę „w gratisie”, a to Pani kosmetyczka dorzuci jakieś próbki, a to Pani w sklepie nie zapomni o „rabaciku” 🙂 Niby drobnostki, jednak bardzo cieszą i sprawiają, że relacja się rozwija. Czasami wychodzą z tego ciekawe inicjatywy jak np. dzień otwarty, na którym znajoma pozyskała dla siebie nowe klientki. Jak widać sieć networkingową możesz budować wszędzie 🙂 Nawet w drodze po bułki do sklepu 🙂

 

ZNAJOMI ZNAJOMYCH
Gdzie ich spotkasz? Oczywiście na imprezach 🙂 Można wyśmiać lub zignorować ten punkt, ale ja osobiście nawiązywałam ciekawe kontakty na weselach, domówkach i urodzinach. Naprawdę nigdy nie wiesz kto kogo zna, albo czym się zajmuje. Takie spotkania są bardzo nieoficjalne, dlatego znika „sztywna” bariera, która może paraliżować. Dobra atmosfera sprzyja rozmowom i poznawaniu nowych osób. Nie musisz od razu podpisywać umowy, ale masz możliwość „zbadania” ewentualnych szans. Tylko tutaj Pan „wielki dyrektor wszystkich dyrektorów” Dariusz jest zwykłym Darkiem podającym Ci półmisek z sałatką 😉 Jestem pewna, że już wiesz o co chodzi 🙂

 

PRACA
Jeśli pracujesz w małej firmie to prawdopodobnie znasz wszystkich, więc pozostaje Ci „tylko” pielęgnować to co masz. Gorzej gdy jest Was troszkę więcej, albo zespół jest rozproszony lub wielostrukturowy. Ale nikt nie mówił, że będzie łatwo, prawda? Na szczęście zawsze można coś zrobić 🙂 Staraj się poznać jak najwięcej osób. Nie omijaj zebrań, wyjazdów integracyjnych ani żadnej innej okazji, która umożliwia działania networkingowe. Szczególnie interesuj się działem sprzedaży i marketingu, bo zazwyczaj jest tam spora rotacja. Nawiązuj i utrzymuj relacje. Dlaczego? Bo nic nie trwa wiecznie. Zmieniamy pracę średnio co 3 – 4 lata, nie wiadomo kim w przyszłości będzie Basia z recepcji, Tadek z magazynu, Tomek z księgowości lub Ola z marketingu. Być może kiedyś, któreś z nich zdecyduje o przyjęciu Twojej aplikacji. Pamiętaj, networking ma to do siebie, że nie działa w sytuacji kryzysowej. Nikt nie lubi osób odzywających się jedynie pod przymusem. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać zasoby swojej sieci, musisz o nią dbać zanim będziesz jej potrzebować.

 

KAMERALNE WARSZTATY
Miejskie Domy Kultury lub organizatorzy indywidualni często zapraszają na kameralne warsztaty. Tematyka jest naprawdę różna. Od zajęć z DIY po biznes i rozwój osobisty. Zaletą tego typu spotkań jest mała liczba uczestników, która pozwala na ich bliższe poznanie. Przy wspólnej kawie łatwiej nawiązać kontakt i powymieniać się poglądami. Jeśli zajęcia są cykliczne, masz szansę naturalnie wypracować relacje z pozostałymi  i wzbogacić notes z kontaktami.

Mam nadzieję, że te rady pomogą Ci znaleźć odpowiednią dla siebie metodę do budowania siatki networkingowej. Na deser mam dla Ciebie złote rady od expertów networkingu, bo jeśli uczyć się, to tylko od najlepszych! (klik w grafikę przeniesie Cię na profil mówcy)

Jak zacząć przygodę z networkingiem?

 

Grzegorz Turniak – założyciel BNI
Po pierwsze potraktować networking jako ważną kompetencję profesjonalisty i przedsiębiorcy. Po  drugie oszacować swoje zasoby – liczbę i jakość kontaktów, aktualność profili na serwisach społecznościowych, talenty i umiejętności. Następnie naszkicować wizję i plan działania – po co, jakich, gdzie i ile kontaktów chcę nawiązać. Warto sięgnąć po literaturę na ten temat, obejrzeć filmy jak skutecznie uprawiać networking na eventach lub spotkać się z mentorem. I wreszcie ruszyć do boju i zacząć działać. Odezwać się do znajomych na Facebooku, Linkedin. Zacząć uczestniczyć w szkoleniach, konferencjach, mikserach czy spotkaniach izb gospodarczych, klubów biznesu i stowarzyszeniach profesjonalistów. Co kwartał warto monitorować realizację celu.

 

Ireneusz Osiński – profesjonalny networker, przedsiębiorca
Po pierwsze bywać. W różnych miejscach gdzie gromadzą się ludzie potrzebni nam do realizacji naszych projektów. Eventy, konferencje, spotkania. Wszędzie tego pełno! Wychodzić podczas takich spotkań ze swojej strefy komfortu i uprawiać small talk. Nie mówić o sobie, tylko być ciekawym innych ludzi. Angażować się w obszary społeczne i przyjmować w nich różne role. A przede wszystkim pomagać innym oddając im drobne przysługi. Uczyć się networkingu i ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć!

 

Beata Kapcewicz – coach w Momentum Trainers
Jak zacząć? Jak ze wszystkim – przede wszystkim od siebie i odpowiedzieć sobie na pytanie: po co ja tego potrzebuje, do czego mi się to przyda, bo wtedy mózg znajdzie sens i nie będzie sabotował Twoich działań 😉 A w działaniu- wbrew pozorom – trzeba zacząć od tego, by pozytywnie zaistnieć w życiu innych ludzi, żeby mogli doświadczyć Twojej wartości: pomóc rozwiązać jakiś problem, wykonać dobrą robotę, sprawić komuś przyjemność i spowodować, że ktoś się uśmiechnie. Według mnie networking to właśnie wprowadzanie dodatkowej choćby niewielkiej wartości w relacje z innymi tam, gdzie tego najbardziej potrzebują i budowanie osobistego konta przysług. Spróbuj i nawet nie zauważysz, kiedy z tego konta zaczniesz czerpać korzyści.

 

Anna Maria Wiśniewska ‑konsultant social media
Gdybym miała poradzić coś osobie, która dopiero zaczyna swoją przygodę z networkingiem, powiedziałabym – podejdź do tego jak do grywalizacji, rodzaju gry społecznej, zabawy, a nie formalnej wymiany wizytówek. Jeśli sam się zrelaksujesz, Twoja postawa wpłynie na innych, więc łatwiej i przyjemniej będzie Ci nawiązywać nowe relacje; przestanie to być mechaniczne, a zacznie sprawiać przyjemność. A przecież o to chodzi w nawiązywaniu pozytywnych relacji! Szczególnie, gdy mają one zaprocentować np. współpracą. Kolejna rzecz – nie bój się, gdy ktoś zacznie wypytywać Cię o szczegóły Twojej działalności, powiedzieć: „Dziękuję za zainteresowanie, lecz może spotkamy się na spokojnie i porozmawiamy? Zadzwonię”. Networking to krótka wymiana informacji, gdzie masz się zorientować, czy jest Ci po drodze biznesowo z konkretną osobą, a na dłuższe rozmowy umówisz się następnego dnia.

 

Elżbieta Sawczuk – doradca biznesowy
Zanim zaczniesz przygodę z networkingiem zastanów się dobrze CO i dla KOGO możesz zrobić. Żadna rozdana wizytówka, bez odpowiedniej „oprawy” nie spełni swojego zadania. Zacznij od portali społecznościowych. Facebook, LinkedIn, Instagram i wiele innych dają możliwość publikowania treści związanych z Twoją działalnością. Wykorzystaj dotychczasowe znajomości. Pamiętaj o tym, że Twoi znajomi i rodzina mogą potrzebować Twoich usług. Jeśli nie dziś – to za jakich czas. Idź tam, gdzie przebywają Twoi potencjalni Klienci. Chodzą  na eventy motywacyjne? Do Klubów Biznesu w Twoim mieście? Na targi branżowe? A może po prostu do teatru czy na wystawy? Znajdź sposób na rozpoczęcie konwersacji i rozmowę o wspólnych pasjach. Asystuj przy szkoleniach i różnych wydarzeniach. Wolontariat nie jest dla Ciebie? Nie przynosi korzyści? Nic bardziej mylnego. Podczas takich wydarzeń poznajesz wyjątkowo dużo ludzi. Oni też gdzieś pracują, czegoś szukają, czegoś potrzebują. Lub zwyczajnie mogą Cię komuś polecić. Chodź na spotkania networkingowe. To miejsca, gdzie wielu ludzi przychodzi w takim samym celu jak Ty. Pamiętaj więc o ważnej zasadzie: mów o sobie i o tym co możesz zrobić dla innych, ale też z uwagą słuchaj, co inni mogą zrobić dla Ciebie. Pamiętaj o jednym! Networking to nic innego jak poznawanie innych ludzi. Rozmowa z nimi i budowanie relacji.

 

Monika Pryśko – copywriter
Networking to nie tylko specjalnie przygotowane spotkania, gdzie trzeba mieć wizytówkę i sporo odwagi, by podejść i się przedstawić. To każda okazja, by poznać ludzi ze swojej branży czy po prostu opowiedzieć, czym się zajmujemy. Praktycznie każde spotkanie z nowymi osobami można nazwać networkingiem, jeśli chcemy pokazać, co robimy, kim jesteśmy. Przede wszystkim zastanów się, co odpowiesz, gdy ktoś zapyta, kim jesteś i co robisz. Ułóż w głowie 3 zdania, esencję tego, co sobą reprezentujesz. Zamów wizytówki. Sprawdź w Internecie, kto i gdzie organizuje spotkania networkingowe, zarejestruj się i gotowe. Trochę odwagi, będzie dobrze. Najważniejsze to korzystać z okazji – nowi ludzie to nowe możliwości. Wizytówki niech będą integralną częścią twojego portfela, bo nigdy nie wiesz, gdy będą potrzebne.

 

Dominika Drewczyńska – HR Manager w Black PearlsVC
„Nieważne kogo Ty znasz, ważne kto zna Ciebie” – to powinna być najważniejsza lekcja dla osób, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w networkingu. Tylko jak w ogóle zacząć? Odpowiedź jest banalnie prosta – najpierw trzeba wyjść z domu. Co to oznacza? Najlepiej udać się na spotkanie lub konferencje branżową. Jednak jeśli budzi to w Tobie niepokój i niepewność możesz zdecydować się na udział w jakimś wydarzeniu hobbystycznym, gdzie będziesz czuć się lepiej i bardziej pewnie. Bez względu na to, którą opcję wybierzesz warto na początku dobrze się przyjrzeć relacjom, jakie panują w miejscu do którego przyszedłeś. Kto z kim rozmawia, jak się zachowują osoby czy jak są ubrane. To pozwoli na lepsze zrozumienie środowiska  i możliwość dostosowania się do panujących zasad. Jestem zwolennikiem nawiązywania relacji w sposób spokojny, wyważony. Nie szukam 100 osób, które chcę poznać, skupiam się na kilku, z którymi próbuję nawiązać trwalsze relacje. Staram się na początku nie mówić za wiele o sobie, a słuchać innych, to pozwala długofalowo na lepsze wykorzystanie nawiązanych znajomości. Ważne jest, aby po spotkaniu zrobić tzw. follow-up, czyli odnowienie kontaktu poprzez telefon, mail czy serwis społecznościowy, które pozwoli naszemu rozmówcy przypomnieć sobie o nas. Kontaktując się warto nawiązać do tematu rozmowy, która była prowadzona podczas spotkania. To wiele ułatwia oraz ukazuje nas jako profesjonalistów. Pamiętaj jednak, że w tym wszystkim najważniejsze są dwie rzeczy: uśmiech i to, aby być sobą.

 

Wojciech Giżowski – CEO BREAKBOX Lab
W mojej opinii przygodę z networkingem najlepiej rozpocząć od poznania osoby, która zajmuje się nim od kilku lat. Najprawdopodobniej taka osoba zamiast zaproponować książki czy suche materiały od razu zaciągnie Cię na konferencje i pokaże, w jaki sposób on to robi. To bardzo dobra metoda, która pozwala prawie natychmiast nabrać niezbędnych, podstawowych umiejętności. Nauka przez praktykę to zawsze najlepsze rozwiązanie, szczególnie w networkingu gdzie teorii jest niewiele a praktyki masa. Proponowałbym uczestnictwo w trzech, czterech sesjach networkingowych organizowanych przez eksperta w celu sprawdzeniu swoich umiejętności a następnie konfrontowania swoich doświadczeń z wiedzą eksperta. W taki sposób możemy szybko korygować nasze błędy a w ich miejsce wprowadzać dobre praktyki biznesowe. Następnie pozostaje nam już tylko ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć!

 

Monika Bogdanowicz – specjalistka ds. komunikacji
Znalezienie właściwych ludzi, którzy pomogą Ci rozwinąć swój potencjał zawodowy bądź osobisty to nie jest łatwa sprawa. Na początku trzeba mieć pomysł na siebie i swój biznes a następnie trzeba starać się zidentyfikować ludzi, którzy mogą nam w tym pomóc. Każdy człowiek to inna, nowa historia, a każdy biznes tworzą ludzie i sieć relacji, jaka się z nimi wiąże. Każdy projekt, który staramy się zrealizować, może się rozwijać głównie dzięki sile synergii ludzkiego potencjału jaki udaje się zgromadzić wokół niego. Dlatego otwartość na nowych ludzi w naszym życiu, na każdym etapie nauki i życia w ogóle, stwarza nowe możliwości i impulsy dla kolejnych etapów naszego rozwoju. Tak naprawdę poznawanie nowych ludzi to przecież nasza codzienność, a jednak nie zawsze potrafimy i patrzeć na nowo poznawane osoby przez pryzmat możliwości i siły jaka stoi za nimi. Często nie zdajemy sobie sprawy, że wszyscy jesteśmy ze sobą połączeni i nie umiemy wykorzystać tego dla własnego dobra. Przede wszystkim aby efektywnie rozwijać sieć naszych relacji, musimy być otwarci, przyjaźni dla każdego kogo mamy szansę poznać, niezależnie od okoliczności. Z takiego podejścia wykształca się nawyk i umiejętność prowadzenia ciekawej konwersacji a stąd już o krok do świadomego przedstawiania siebie i budowania relacji. Kiedy już umiemy efektywnie inicjować i podtrzymywać kontakty, warto przejść do świadomego docierania do osób, które nas inspirują i marzymy o tym aby je poznać. Od pomysłu do działania powinna wieść krótka droga, czyli musimy znaleźć się z tymi wybranymi osobami w jednym czasie i miejscu bądź znaleźć osoby, która może nas przedstawić osobie, którą pragniemy poznać. W drugim wariancie jest to sytuacja bardzo komfortowa, choć nawet bez takiej rekomendacji, możemy podejmować próby nawiązania kontaktu. Dzięki świadomemu rozwijaniu sieci osób, które będą znały nas i my będziemy ich znali, możemy realizować nasze najśmielsze pomysły. Ludzie lubią podobnych sobie i lubią dzielić się wiedzą z tymi, których znają i którym ufają. Nie bądź więc już nigdy anonimowy, dla tych, którzy powinni Cię znać. I pamiętaj, że ludzie to najważniejszy, główny kapitał, z którego warto wiedzieć, jak skorzystać.

Dziękuję za przeczytanie moich wskazówek.
Pamiętaj, że zawsze możesz do mnie napisać
Trzymam kciuki za Twój rozwój zawodowy
i życzę samych sukcesów.

doradca kariery

Przeczytane? Bardzo się cieszę!

Czas wziąć sprawy w swoje ręce! Zacznij działać, zanim znajdziesz tysiąc wymówek, dlaczego chcesz jeszcze poczekać. Nie ma lepszego momentu na rozpoczęcie swojego treningu kariery, jak właśnie teraz.

Ciekawe? Chcesz więcej?

Zapisz się na newsletter. Otrzymasz nie tylko powiadomienia o nowych treściach na blogu, ale też dwa bezpłatne autorskie poradniki, prawdziwe skarbnice wiedzy, które od ręki pomogą Ci w planowaniu Twojej kariery.

TAK, zapisuję się na newsletter
I odbieram dwa BEZPŁATNE poradniki

Już jest!

Kurs
online

Napisz sam swoje CV i LM.
Zadbaj o profil na LinkedIn.

Nowa edycja kursu pisania CV, LM i profilu na LinkedIn. Sprawdź bonusy (np. edytowalne szablony). Stwórz swoją "narzędziówkę" jak doświadczony profesjonalista!