Headhunter (z ang. łowca głów, w tym przypadku talentów) to osoba, która wyszukuje na rynku pracy specjalistów i ekspertów, aby zaoferować im pracę. Nawiązanie i utrzymanie relacji z nim jest kluczowym elementem skutecznego poszukiwania idealnego stanowiska pracy. Headhunterzy, czyli rekruterzy stanowią istotne ogniwo pomiędzy pracodawcami a potencjalnymi pracownikami.
Marzysz o pracy, do której idzie się z lekkością? Takiej, w której będziesz korzystać ze zgromadzonego doświadczenia i rozwijać swoje talenty? W tym artykule podzielę się z Tobą 10 cennymi wskazówkami, które pozwolą Ci nawiązać i utrzymać udane relacje z headhunterami, oraz przyciągać ich uwagę, by budować skuteczne partnerstwo, które może prowadzić do znalezienia takiej właśnie pracy!
1. Szacunek i profesjonalizm
Podchodź do headhunterów z szacunkiem i profesjonalizmem. Kluczem jest tutaj umiejętność prawidłowej komunikacji. Niezależnie od sytuacji, staraj się wykazywać kulturą osobistą na najwyższym poziomie. To, w jaki sposób komunikujesz się i budujesz relacje, wpływa na ocenę Twojej osoby przez osoby rekrutujące oraz zwiększa szansę na zdobycie idealnego stanowiska pracy.
2. Spersonalizowana wiadomość
Kontaktując się z headhunterem, upewnij się, że Twoja wiadomość jest spersonalizowana i pokazuje, że zrozumiałeś strukturę jego pracy i wartości jakimi się kieruje. Staraj się wyjść poza szablon, oprócz informacji o tym, że jesteś otwarty na nowe wyzwania zawodowe, podziel się swoimi wartościami oraz kompetencjami, jakie możesz wnieść do organizacji.
3. Uważne słuchanie
W kontakcie z headhunterem bądź uważnym słuchaczem. Skup się na tym, co mówi, pomóż mu w jak najlepszym poznaniu Twoich zasobów poprzez sumienne odpowiadanie na zadane pytania. Parafrazuj jego wypowiedzi, aby czuł, że czynnie uczestniczysz w rozmowie, gdyż jest to idealna okazja do zaprezentowania się. Bądź uważny na swojego rozmówcę, dziel się ważnymi faktami dotyczącymi Twojej kariery zawodowej, zostaw również przestrzeń dla prowadzącego, aby spotkanie przebiegało płynnie i bez zakłóceń.
4. Optymistyczne nastawienie
Headhunterzy doceniają osoby o pozytywnym nastawieniu. Podczas rozmowy wykaż entuzjazm i zainteresowanie. Bądź szczery i autentyczny, pokazuj wartości, jakimi się na co dzień kierujesz. Organizacje coraz częściej poza kompetencjami zwracają uwagę na typ osobowości, umiejętności interpersonalne, czy cechy charakteru kandydata do pracy.
5. Wyróżnienie się z tłumu
Zamiast standardowego „szukam pracy” w nagłówku na LinkedIn, stwórz bardziej interesujące i konkretne wprowadzenie opisujące Twoje umiejętności i aspiracje zawodowe. Możesz je zamieścić w profilu zawodowym, jak również publikując wpis na swojej tablicy. Bądź oryginalny. To zawsze zwiększa szansę na rozmowę z headhunterem. Nieszablonowość to mocny wyróżnik na dzisiejszym rynku pracy. Podobnie z CV – napisz je konkretnie, elegancko, z nastawieniem na elementy, których nie ma w innych dokumentach.
6. Współpraca długoterminowa
Staraj się budować relacje długoterminowe, są one bardzo cenne w kreowaniu Twojego wizerunku. Współpraca z headhunterem nie musi ograniczać się do jednej konkretnej okazji. Warto nie tylko przypominać o sobie po rozmowie, ale również, jeżeli jest ku temu okazja, rekomendować osoby ze swojej sieci na stanowiska, na które rekrutuje poznany przez Ciebie headhunter. Twórz swoją sieć kontaktów rozważnie, a zaowocuje w przyszłości. Dbaj o interesy innych, a oni chętnie odwdzięczą się tym samym.
7. Inicjatywa
Jeśli masz nowe osiągnięcia, ukończyłeś szkolenia lub zdobyłeś ciekawe doświadczenie, podziel się tym z headhunterami! To może dodatkowo wzmocnić Twoją pozycję jako atrakcyjnego kandydata. Możesz to zrobić już na pierwszym etapie kontaktu na LinkedIn, jak również bezpośrednio w czasie rozmowy rekrutacyjnej oraz oczywiście w CV.
8. Dostępność i komunikacja
Bądź dostępny dla headhuntera w razie pytań lub propozycji. Regularnie sprawdzaj swoją skrzynkę pocztową i platformy społecznościowe, aby nie pominąć ważnych wiadomości. Napisz w profilu na LinkedIn informacje o aktualnym mailu i otwartości na otrzymywanie wiadomości. Możesz również zaznaczyć odpowiednią opcję „open to work” oraz aktywnie komentować wpisy innych, dając delikatnie znać, że z chęcią poprowadzisz nowy projekt.
9. Dotrzymywanie terminów
Dbaj o swój wizerunek, jeśli obiecałeś dostarczenie jakichkolwiek informacji lub aktualizacji, postaraj się dotrzymać obietnicy w ustalonym terminie. Każde niedopatrzenie rzutuje na poziom zaufania, które ciężko potem odbudować. Rekruterzy bardzo często wspominają o braku terminowości ze strony kandydatów oraz „zapominanie” o spotkaniach i rozmowach rekrutacyjnych.
10. Prawidłowa informacja zwrotna
Ważna z perspektywy kandydata jest informacja zwrotna po spotkaniu, czyli tak zwany feedback. Jeśli headhunter włożył wysiłek, aby pomóc Ci w procesie rekrutacji, warto podzielić się z nim swoimi wrażeniami i wyrazić swoją wdzięczność. To okazja do zbudowania pozytywnych relacji. Pamiętaj, aby zawsze zacząć od pozytywnych aspektów współpracy i wymieniać konkretne cechy / punkty / fakty, w których rekruter pomógł Ci wyjątkowo skutecznie. To wzmocni współpracę i przeniesie ją na wyższy poziom zaufania oraz zaprocentuje w przyszłości. Relacja z rekruterem nie powinna kończyć się na etapie zdobycia pracy – nie wiesz jak długo w niej zostaniesz i kiedy znowu będziesz potrzebować profesjonalnego wsparcia.
Jak nawiązać i utrzymać relacje z headhunterem? Elegancko, profesjonalnie, systematycznie. Staranne podchodzenie do komunikacji, aktywne uczestnictwo w rozmowach oraz dbałość o profesjonalizm, mogą przyczynić się do skutecznej współpracy, której owocem jest rozwój Twojej kariery i stanowisko pracy, o którym marzysz!