Doświadczenie to najważniejszy element Twojego CV – na jego podstawie tworzysz profil zawodowy oraz definiujesz swoje kluczowe kompetencje. Zarówno od stanowiska, na które aplikujesz, jak również liczby lat posiadanej praktyki zależy, jaki rodzaj CV będzie optymalny i jak przedstawisz w nim swoje doświadczenie. Opis i sposób formatowania sekcji dotyczącej doświadczenia może albo Cię pogrążyć, albo zbudować wizerunek profesjonalisty (eksperta) w oczach pracodawcy / rekrutera.
Poniżej znajdziesz 5 sposobów na to, jak skutecznie opisać w CV Twoje doświadczenie, aby rekruter / pracodawca nie miał wątpliwości, że to właśnie Ty jesteś idealnym kandydatem na dane stanowisko.
Ważne – tworząc CV, nie musisz wybierać jednego elementu z poniższej listy, możesz wdrożyć 2 lub 3 rozwiązania. Wszystko zależy od Twoich potrzeb. Należy jednak pamiętać, że rekruterzy „skanują” dokumenty aplikacyjne, zatem CV, aby spełniało swoją funkcję, nie może być elaboratem oraz musi mieć przejrzystą, czytelną formę.
Zanim jednak zaczniesz, w pierwszej kolejności ustal jaką rolę w Twoim CV pełni sekcja z doświadczeniem zawodowym.
- Czy ma podkreślić Twoją pozycję eksperta w oczach pracodawcy?
- Czy ma udowodnić, że masz odpowiednią wiedzę, aby pracować na danym stanowisku?
- Czy chcesz pokazać swoją ścieżkę zawodową np. osadzenie w danej branży od początku kariery?
- Czy chcesz udowodnić posiadane kompetencje lub pokazać skalę odpowiedzialności?
- Czy chcesz pokazać swoje predyspozycje zawodowe i wypracowane umiejętności?
Kiedy ustalisz swoje priorytety, bez problemu prawidłowo umieścisz swoje doświadczenie w strukturze CV. Osoby, które chcą zwrócić uwagę na swój dorobek powinny wyeksponować go na początku CV, natomiast kandydaci rozwijający praktykę zawodową lub mający w planach zmianę branży, powinni skupić się najpierw na atutach i kompetencjach.
1. Podział obowiązków
- rodzaj CV: oparte na doświadczeniu
- dla kogo: osoby, które pracują w jednej firmie wiele lat / piastują nieformalnie kilka stanowisk
- miejsce w CV: zaraz pod profilem zawodowym
Jeśli w swojej pracy masz wiele zadań, zakres obowiązków nie jest „standardowy” lub wachlarz zadań do wykonania mocno się zmieniał – takie rozwiązanie jest idealne dla Ciebie. Nie ma nic gorszego niż nieczytelna „ściana tekstu”, przez którą trudno się przebić. Najlepiej będzie, jeśli pogrupujesz swoje obowiązki na bloki, według określonego zakresu tematycznego. To znacznie ułatwi „skanowanie” dokumentu oraz pozwoli na zwrócenie uwagi na ten obszar Twoich działań, który jest ważny z punktu widzenia danego rekrutera.
Możesz np. wprowadzić podział na:
- obowiązki operacyjne – zarządzanie procesami i procedurami
- działania rozwojowe – wszystko związane ze strategiami
- prowadzenie zespołu – każdy aspekt od rekrutacji po rozwój talentów
- z zakresu… – np. administracji, sprzedaży, marketingu, finansów
- obszar międzynarodowy – projekty, obowiązki związane z konkretnym rynkiem
Pamiętaj, by odpowiednio wyróżnić rozpoczęcie nowej kategorii przez pogrubienie lub podkreślenie. Skup się na 3 (maksymalnie 4) sekcjach. Staraj się używać w dokumencie zarówno sformułowań „headhunterskich”, jak i „gwary branżowej”.
2. Opis awansów i nagród
- rodzaj CV: oparte na doświadczeniu
- dla kogo: osoby, które pracują w jednej firmie wiele lat / eksperci i managerowie / kandydaci ubiegający się o awans
- miejsce w CV: zaraz pod profilem zawodowym, po wymienionych obowiązkach
Jeśli długo pracowałeś w jednej firmie lub szybko udało Ci się awansować, koniecznie to pokaż! Możesz dodać też adnotację „liczne awanse pionowe w uznaniu za sprawną realizację powierzonych projektów, osiąganie najwyższych z możliwych KPI oraz wysoki poziom zaangażowania w wykonywane zadania”. Możesz również podzielić swoje obowiązki na te przed i po awansie, pokazując rozwój powierzonej odpowiedzialności, zwiększenie skali prowadzonych działań itp.
W przypadku otrzymania nagród uznaniowych, wygranych w plebiscytach i konkursach (również wewnętrznych) czy oficjalnej pochwały, warto je również wypisać, odnosząc się do stanowiska, jakie się wówczas piastowało. Polecam użycie poniższego schematu:
- rodzaj nagrody (najlepszy handlowiec 2017, oficjalne podziękowanie od klienta strategicznego)
- za co się ją otrzymało (uzyskanie najlepszego wyniku osobistego w sprzedaży na terenie EMEA)
- skala (np. uzyskanie 3 miejsca na 1500 zgłoszeń)
Informację o awansach można umieścić zaraz pod nazwą stanowiska oraz miejsca pracy, natomiast tą o nagrodach na końcu opisu obowiązków. Taki zabieg pozwoli stworzyć elegancką „klamrę” dla danego stanowiska i będzie pozycjonować Cię jako skutecznego i docenianego pracownika.
3. Opis projektów
- rodzaj CV: oparte na doświadczeniu / kompetencyjne
- dla kogo: eksperci i specjaliści / kandydaci ubiegający się o awans / osoby rozpoczynające karierę lub osadzone mocno w branży / osoby pracujące w jednej firmie wiele lat
- miejsce w CV: zaraz pod profilem zawodowym, po wymienionych obowiązkach
Jest to jedyna sekcja, którą można umieścić w każdym rodzaju CV, bez względu na sytuację zawodową, w jakiej się znajdujesz. Dobrze opisane projekty pokazują praktyczną stronę Twojego doświadczenia i znacznie je uwiarygodniają. Warto wybrać kilka tych najważniejszych i poświęcić im nieco miejsca w CV. Podzielę się z Tobą schematem, którym możesz się posłużyć:
- nazwa projektu lub jego typ (np. rodzaj inwestycji, wprowadzenie konkretnego produktu itp.)
- skala i zasięg (krajowy / międzynarodowy, pierwszy w Polsce, o wartości 3 mln euro)
- Twoja rola i zakres zadań (koordynator, audytor, członek zespołu operacyjnego)
- wynik (optymalizacja kosztów o 30%, zwiększenie zasięgu firmy, uzyskanie tytułu lidera rynku)
Pamiętaj, że mogą tu się znaleźć nie tylko poprowadzone przez Ciebie projekty, ale też takie, w których brałeś udział jako członek zespołu projektowo-operacyjnego. Ważne, by określić swoją rolę i odnieść ją do stanowiska, o które się ubiegasz.
Uważaj na dane poufne – jeśli nie możesz podać np. konkretnej wartości budżetu, postaraj się wskazać jego wartość, używając sformułowań takich jak: „wielomilionowy”, „wart kilkadziesiąt tysięcy dolarów” itp. Jeśli udział w projekcie przyniósł Ci dodatkowe korzyści w postaci nowych kompetencji (np. współpraca w środowisku międzynarodowym i wielokulturowym, implementacja 3 strategii jednocześnie), warto wspomnieć o nich w profilu zawodowym, bądź też w sekcji „atuty zawodowe” lub „umiejętności” – w zależności od wagi zdobytych kompetencji.
4. Wskazanie katalogu kompetencji
- rodzaj CV: kompetencyjne
- dla kogo: osób, które chcą się przebranżowić / stawiają pierwsze kroki na rynku pracy
- miejsce w CV: zaraz pod profilem zawodowym, nad doświadczeniem i wykształceniem
W przypadku rozpoczęcia swojej drogi zawodowej (pierwsza „poważna” praca lub przebranżowienie się) ważne jest to, by pokazać, że ma się umiejętności lub wiedzę, które można uznać za podstawy do rozważenia kandydatury. W takich sytuacjach staramy się znaleźć argumenty wskazujące na to, że szybko odnajdziesz się na nowym stanowisku, w branży lub w strukturze organizacji. Aby to zrobić, pod listą pełnionych obowiązków można wypisać kompetencje i wiedzę, które udało się wypracować oraz które mogą być dla nowego pracodawcy interesujące, mimo że na pierwszy rzut oka nic na to nie wskazuje.
Przykład: pracujesz jako marketingowiec w branży dóbr luksusowych, ale chcesz zmienić front i stać się managerem ds. sprzedaży pasującym do każdego sektora rynku. Wówczas warto wskazać, że nauczyłeś się rozmawiać z wymagającymi klientami zorientowanymi na jakość, znasz potrzeby i obiekcje osób, które są w stanie zainwestować określone kwoty, ściśle współpracowałeś z działem sprzedaży oraz wspierałeś ich działania przez projektowanie kampanii w social media, brałeś aktywny udział w negocjacjach i prezentacjach handlowych itp. Możesz też podkreślić udział w szkoleniach i seminariach rozwijających kompetencje z danego obszaru, czyli pokazać wiedzę, którą posiadasz.
Pamiętaj – łatwiej zaufać i dać szansę komuś, kto ma solidne fundamenty i brak praktyki niż komuś zaczynającemu zupełnie od początku swoją karierę. Na to drugie rozwiązanie decydują się firmy, które mają gotowe plany wdrożeniowe oraz czas na wyszkolenie pracownika od zera, jednak na rynku pracy wciąż stanowią oni mniejszość.
5. Opis sukcesów w liczbach
- rodzaj CV: oparte na doświadczeniu
- dla kogo: osób mocno osadzonych w branży / top managerów / ekspertów
- miejsce w CV: zaraz pod profilem zawodowym, po obowiązkach, nad projektami
Liczby to uniwersalny język biznesu, dlatego warto ich używać. Podobnie jak w przypadku projektów, koniecznie upewnij się, że możesz podać konkretne wartości i nie są to dane poufne. Jeśli zdecydujesz się na taki zapis w CV, rekomenduję postępowanie według schematu:
- Twoje zadanie (implementacja, optymalizacja, redukcja, kreacja, negocjacje)
- skala (podaj, jeśli to możliwe – nie jest to zapis konieczny)
- konkretny rezultat (wyrażony np. w wartościach procentowych)
Ważne – jeśli masz taką możliwość, wskaż, DLACZEGO coś jest uznane za sukces, np. redukcja kosztów o 30% w skali roku, przy dotychczasowych wynikach rzędu 10%. Możesz przedstawić to np. w formie eleganckiej tabelki. Zdarza się, że w przypadku wielu sukcesów takie rozwiązanie pozwala zachować czytelność i odpowiednią strukturę CV.
Jak prawidłowo opisać swoje doświadczenie w CV? Opieraj się na liczbach, sukcesach, konkretnych projektach i rolach. Jeśli potrzebujesz wsparcia w procesie kreowania CV, sprawdź poniższe produkty – z pewnością Ci pomogą.