Zdarza nam się współpracować z klientami, którzy mają już za sobą korzystanie z usług takich jak nasze, co więcej widzimy ich realne efekty, a raczej ich brak. Mamy świadomość, że decydując się na wsparcie doradcy zawodowego, nie musisz być ekspertem od rynku pracy, gdyby było inaczej, nie byłoby Cię tutaj. To doradca ma być wsparciem, który Cię poprowadzi, pomoże i wyposaży w skuteczne narzędzia. To on powinien znać rynek i wiedzieć jak najlepiej pokazać Ci istniejące szanse i zagrożenia. Na tym polega jego zadanie, na pomaganiu. Pamiętaj, Ty też masz swoje zadanie. Musisz go dobrze i świadomie wybrać. Jak wybrać doradcę zawodowego? Oto 5 wskazówek.
1. Radź się tych, którzy sobie radzą
Jeśli chcesz mieć swoją firmę, poproś o pomoc kogoś, kto tę firmę prowadzi. Chcesz pracować w korporacji? Sprawdź, czy doradca ma jakiekolwiek pojęcie na temat specyfiki tego miejsca pracy. Sprawdź jego social media, poznaj jego historię i doświadczenie. Chcesz się przebranżowić? Zapytaj doradcę o kolejne kroki, jakie powinieneś zrobić. Nie umie odpowiedzieć na te pytania? To nie jest doradca dla Ciebie.
2. Siła rekomendacji
W dobie marketingu, to nie piękna strona www, czy chwytliwe hasła świadczą o skuteczności osoby, u której szukasz wsparcia. Jeśli szukasz realnych efektów, sprawdź rekomendacje, dowiedz się co inni myślą o współpracy z daną osobą. Nie widzisz nic na ten temat w sieci? Zapytaj, poproś o referencje i opinie innych, jeśli faktycznie współpracuje z klientami, którzy są zadowoleni z jego usług, nie będzie mieć z tym problemu, aby się nimi podzielić.
3. Aktywność
Sprawdź, czy interesujący Cię doradca jest aktywny. Mowa tu o bieżącej pracy, wsparciu innych w rozwoju kariery, czy też dzieleniu się wiedzą. Dlaczego to ważne? Rynek pracy jest dynamiczny, jeśli ktoś nie pracuje z nim na bieżąco, a ostatnie CV pisał pół roku temu, może się okazać, że nie ma wystarczającej wiedzy, o której więcej dowiesz się z kolejnego punktu.
4. Wiedza
Rynek pracy jak każdy inny ma swoje „mody”, „trendy” i inne uwarunkowania, z którymi trzeba być na bieżąco, żeby kandydat miał szansę na sukces. Sprawdź, czy osoba, którą bierzesz pod uwagę, aktualizuje swoją wiedzę i śledzi rynek. Jak to zweryfikować? Np. poprzez sprawdzenie jej aktywności na LinkedIn.
5. Historia ma znaczenie
Wielokrotnie przed rozpoczęciem współpracy nasi klienci pytają, czy współpracowaliśmy z kimś na podobnym stanowisku lub z danej branży. To dla nas zrozumiałe, decydując się na skorzystanie z czyichś usług, warto sprawdzić doświadczenie tej osoby w danym temacie. Warto też sprawdzić jak wygląda rozwój kariery tej osoby. Czy wywodzi się z wielu projektów i organizacji. Doradca, który sam nigdy nie przeszedł procesu szukania pracy, czy prowadzenia własnej firmy, nie ma realnej wiedzy związanej z tymi obszarami. Wielowymiarowe doświadczenie doradcy znacznie ułatwia współpracę i daje gwarancję, że będzie rozumiał Twoje potrzeby i wyzwania.