Jak nawiązać i utrzymać relacje z headhunterem? [10 wskazówek]

Headhunter (z ang. łowca głów, w tym przypadku talentów) to osoba, która wyszukuje na rynku pracy specjalistów i ekspertów, aby zaoferować im pracę. Nawiązanie i utrzymanie relacji z nim jest kluczowym elementem skutecznego poszukiwania idealnego stanowiska pracy. Headhunterzy, czyli rekruterzy stanowią istotne ogniwo pomiędzy pracodawcami a potencjalnymi pracownikami. 

Marzysz o pracy, do której idzie się z lekkością? Takiej, w której będziesz korzystać ze zgromadzonego doświadczenia i rozwijać swoje talenty? W tym artykule podzielę się z Tobą 10 cennymi wskazówkami, które pozwolą Ci nawiązać i utrzymać udane relacje z headhunterami, oraz przyciągać ich uwagę, by budować skuteczne partnerstwo, które może prowadzić do znalezienia takiej właśnie pracy!

1.  Szacunek i profesjonalizm

Podchodź do headhunterów z szacunkiem i profesjonalizmem. Kluczem jest tutaj umiejętność prawidłowej komunikacji. Niezależnie od sytuacji, staraj się wykazywać kulturą osobistą na najwyższym poziomie. To, w jaki sposób komunikujesz się i budujesz relacje, wpływa na ocenę Twojej osoby przez osoby rekrutujące oraz zwiększa szansę na zdobycie idealnego stanowiska pracy.

2. Spersonalizowana wiadomość

Kontaktując się z headhunterem, upewnij się, że Twoja wiadomość jest spersonalizowana i pokazuje, że zrozumiałeś strukturę jego pracy i wartości jakimi się kieruje. Staraj się wyjść poza szablon, oprócz informacji o tym, że jesteś otwarty na nowe wyzwania zawodowe, podziel się swoimi wartościami oraz kompetencjami, jakie możesz wnieść do organizacji.

3. Uważne słuchanie

W kontakcie z headhunterem bądź uważnym słuchaczem. Skup się na tym, co mówi, pomóż mu w jak najlepszym poznaniu Twoich zasobów poprzez sumienne odpowiadanie na zadane pytania. Parafrazuj jego wypowiedzi, aby czuł, że czynnie uczestniczysz w rozmowie, gdyż jest to idealna okazja do zaprezentowania się. Bądź uważny na swojego rozmówcę, dziel się ważnymi faktami dotyczącymi Twojej kariery zawodowej, zostaw również przestrzeń dla prowadzącego, aby spotkanie przebiegało płynnie i bez zakłóceń.

4. Optymistyczne nastawienie

Headhunterzy doceniają osoby o pozytywnym nastawieniu. Podczas rozmowy wykaż entuzjazm i zainteresowanie. Bądź szczery i autentyczny, pokazuj wartości, jakimi się na co dzień kierujesz. Organizacje coraz częściej poza kompetencjami zwracają uwagę na typ osobowości, umiejętności interpersonalne, czy cechy charakteru kandydata do pracy.

5. Wyróżnienie się z tłumu

Zamiast standardowego „szukam pracy” w nagłówku na LinkedIn, stwórz bardziej interesujące i konkretne wprowadzenie opisujące Twoje umiejętności i aspiracje zawodowe. Możesz je zamieścić w profilu zawodowym, jak również publikując wpis na swojej tablicy. Bądź oryginalny. To zawsze zwiększa szansę na rozmowę z headhunterem. Nieszablonowość to mocny wyróżnik na dzisiejszym rynku pracy. Podobnie z CV – napisz je konkretnie, elegancko, z nastawieniem na elementy, których nie ma w innych dokumentach.

6. Współpraca długoterminowa

Staraj się budować relacje długoterminowe, są one bardzo cenne w kreowaniu Twojego wizerunku. Współpraca z headhunterem nie musi ograniczać się do jednej konkretnej okazji. Warto nie tylko przypominać o sobie po rozmowie, ale również, jeżeli jest ku temu okazja, rekomendować osoby ze swojej sieci na stanowiska, na które rekrutuje poznany przez Ciebie headhunter. Twórz swoją sieć kontaktów rozważnie, a zaowocuje w przyszłości. Dbaj o interesy innych, a oni chętnie odwdzięczą się tym samym.

7.  Inicjatywa

Jeśli masz nowe osiągnięcia, ukończyłeś szkolenia lub zdobyłeś ciekawe doświadczenie, podziel się tym z headhunterami! To może dodatkowo wzmocnić Twoją pozycję jako atrakcyjnego kandydata. Możesz to zrobić już na pierwszym etapie kontaktu na LinkedIn, jak również bezpośrednio w czasie rozmowy rekrutacyjnej oraz oczywiście w CV.

8. Dostępność i komunikacja

Bądź dostępny dla headhuntera w razie pytań lub propozycji. Regularnie sprawdzaj swoją skrzynkę pocztową i platformy społecznościowe, aby nie pominąć ważnych wiadomości. Napisz w profilu na LinkedIn informacje o aktualnym mailu i otwartości na otrzymywanie wiadomości. Możesz również zaznaczyć odpowiednią opcję „open to work” oraz aktywnie komentować wpisy innych, dając delikatnie znać, że z chęcią poprowadzisz nowy projekt.

9. Dotrzymywanie terminów

Dbaj o swój wizerunek, jeśli obiecałeś dostarczenie jakichkolwiek informacji lub aktualizacji, postaraj się dotrzymać obietnicy w ustalonym terminie. Każde niedopatrzenie rzutuje na poziom zaufania, które ciężko potem odbudować. Rekruterzy bardzo często wspominają o braku terminowości ze strony kandydatów oraz „zapominanie” o spotkaniach i rozmowach rekrutacyjnych.

10. Prawidłowa informacja zwrotna

Ważna z perspektywy kandydata jest informacja zwrotna po spotkaniu, czyli tak zwany feedback. Jeśli headhunter włożył wysiłek, aby pomóc Ci w procesie rekrutacji, warto podzielić się z nim swoimi wrażeniami i wyrazić swoją wdzięczność. To okazja do zbudowania pozytywnych relacji. Pamiętaj, aby zawsze zacząć od pozytywnych aspektów współpracy i wymieniać konkretne cechy / punkty / fakty, w których rekruter pomógł Ci wyjątkowo skutecznie. To wzmocni współpracę i przeniesie ją na wyższy poziom zaufania oraz zaprocentuje w przyszłości. Relacja z rekruterem nie powinna kończyć się na etapie zdobycia pracy – nie wiesz jak długo w niej zostaniesz i kiedy znowu będziesz potrzebować profesjonalnego wsparcia.

Jak nawiązać i utrzymać relacje z headhunterem? Elegancko, profesjonalnie, systematycznie. Staranne podchodzenie do komunikacji, aktywne uczestnictwo w rozmowach oraz dbałość o profesjonalizm, mogą przyczynić się do skutecznej współpracy, której owocem jest rozwój Twojej kariery i stanowisko pracy, o którym marzysz!

Ciekawe? Udostępnij lub zapisz na później!

Chcę poznać Was bliżej. Zapisuję się na newsletter!

Może Cię również zainteresować

Wyzwania w nawiązywaniu relacji biznesowych Rozszerzanie networkingu to proces, który niejednokrotnie niesie ze sobą liczne problemy i bariery. Niemniej jednak warto pokonać te trudności, aby osiągnąć sukces w dzisiejszym dynamicznym środowisku zawodowym. Do podstawowych należy: brak pewności siebie, obawa przed odrzuceniem, brak…

Umiejętność budowania relacji i współpracy z innymi ludźmi jest kluczowym elementem rekrutacji oraz świadomego networkingu. Możesz ją wykorzystać w odwróconym marketingu, czyli zbudowaniu u odbiorców (kontaktów) poczucia, że warto z Tobą współpracować, co skutkuje licznymi propozycjami. Zamiast wciąż wychodzić z inicjatywą, pozwól innym…

Niezależnie od etapu Twojej kariery, wartościowe i dobrze przygotowane CV stanowi istotny element wspierający w osiągnięciu celów zawodowych. Poniżej znajdziesz 5 sytuacji, które powinny zainspirować Cię do stworzenia dobrego CV, nawet jeśli ma tylko „leżeć w szufladzie” i czekać na lepsze czasy. 1.…

W ostatnich latach LinkedIn stał się niezastąpionym narzędziem do budowania relacji biznesowych, rozwijania kariery oraz dzielenia się wiedzą. Warto zwrócić uwagę na to, co możesz znaleźć wchodząc na swój profil. Oto cztery kluczowe pytania, które warto sobie zadać, aby…

W dobie dynamicznych zmian w środowisku zawodowym coraz większej popularności sztucznej inteligencji oraz zmian gospodarczych przebranżowienie staje się popularnym krokiem w karierze, zwłaszcza wśród osób ceniących elastyczność i łatwość we wdrażaniu zmian do swojego życia zawodowego. Jeśli znajdujesz się w tej grupie…

Przebranżowienie to odważny krok, który może przynieść nowe możliwości i wyzwania. Jeśli zastanawiasz się, czy to odpowiedni pomysł lub jesteś na etapie rozważań jak przeprowadzić tę zmianę skutecznie, oto 10 kluczowych wskazówek, które Ci w tym pomogą. 1. Badanie talentów i zainteresowań Zanim…

Masz pytanie?

Zostaw kontakt, oddzwonimy!

Trening Kariery Plus
Zapisz się na nasz newsletter i pobierz dwa poradniki:

Analiza kariery

oraz

100 wskazówek od doradcy kariery

Dajmy sobie jeszcze jedną szansę :)
Nie uciekaj, czeka na Ciebie

10% rabatu

na wszystkie moje e-booki i webinary. Wybierz coś dla siebie i wprowadź realną zmianę do swojego życia zawodowego.