Wyzwania w nawiązywaniu relacji biznesowych
Rozszerzanie networkingu to proces, który niejednokrotnie niesie ze sobą liczne problemy i bariery. Niemniej jednak warto pokonać te trudności, aby osiągnąć sukces w dzisiejszym dynamicznym środowisku zawodowym. Do podstawowych należy: brak pewności siebie, obawa przed odrzuceniem, brak chęci do budowania i pogłębiania relacji. Czy warto je przezwyciężać? Zdecydowanie tak. Networking to jeden z najskuteczniejszych elementów marketingu, opartego na marce osobistej i wysokim pozycjonowaniu w świadomości odbiorców. Jeśli więc zależy Ci na stałym otrzymywaniu ciekawych zleceń lub propozycji współpracy, nie możesz „spoczywać na laurach” i stawiać wszystko na wąskie grono kontaktów zawodowych i osobistych. Mamy dla Ciebie 5 wskazówek jak to zrobić, które Ci w tym pomogą. Powodzenia!
1. Udział w niebranżowych konferencjach
Zazwyczaj jeśli myślimy o udziale w konferencjach, naturalnie wybieramy te powiązane z reprezentowaną branżą lub zainteresowaniami. Warto złamać ten schemat i wyjść ze swojej „bańki”. Zastanów się, kogo „musisz” poznać, aby zrealizować swoje cele. Kto pomoże Ci osiągnąć poszczególne cele lub otworzy odpowiednie drzwi. Po ustaleniu grupy docelowej zastanów się, na jakich konferencjach bywają te osoby i się na nie wybierz. Wówczas znajdziesz wszystkich w jednym miejscu, mając jednocześnie okazję do nawiązania kontaktu osobistego. Poza tym biorąc udział w konferencjach spoza swojej dziedziny, możemy spotkać ludzi o zupełnie odmiennych doświadczeniach i perspektywach, które mogą zainspirować Cię do zmiany w działaniu, lub pokażą nowe sposoby do spełnienia swoich marzeń.
2. Nieformalne spotkania i warsztaty
Oprócz formalnych spotkań biznesowych, warto uczestniczyć w mniej oficjalnych wydarzeniach. Nie bez powodu mówi się, że biznes „robi się w kuluarach”. Nie znikaj więc z after party, nie unikaj śniadań i działań np. na rzecz lokalnej społeczności, wybierz się na otwarcie nowej restauracji lub wystawę, czy pokaz mody. Odwiedzaj modne lokale, zapisz się na warsztaty, eventy sportowe i kulturalne. Jednym słowem – bywaj. Wyrób sobie nawyk posiadania kilku wizytówek w portfelu, na wypadek potrzeby wymiany kontaktów. Działaj w myśl zasady – tam, gdzie coś się dzieje i jest możliwość poznania nowych ludzi, tam czekają na Ciebie możliwości biznesowe. Czy z nich skorzystasz, zależy od Ciebie, ale zawsze lepiej mieć wybór, niż wciąż czekać na uśmiech losu.
3. Kolaboracje, współprace, wymiany barterowe
Współpraca z osobami spoza swojej branży może prowadzić do ciekawych projektów i pomysłów. Udzielanie wywiadów lub udział w podcastach to szansa na zdobycie nowego audytorium i prezentację swoich umiejętności w całkowicie innym środowisku. Zastanów się, jaką wiedzą, doświadczeniem, praktycznymi rozwiązaniami lub spostrzeżeniami możesz się podzielić, kto byłby zainteresowany rozmową z Tobą. Kto „mówi” do Twojej grupy docelowej? Jaki twórca często zaprasza gości z inspirującą historią? To Twój cel. Wyjdź z inicjatywą i zgłoś swoją kandydaturę i chęć uczestnictwa w danym projekcie. Warto.
4. Wykorzystanie zainteresowań pozazawodowych
Osoby o podobnych pasjach mogą stać się wartościowymi partnerami do nawiązywania relacji. Kluby, grupy hobby czy stowarzyszenia są doskonałym miejscem do budowania kontaktów poza tradycyjnym środowiskiem biznesowym. To też świetna okazja do zaprezentowania swoich umiejętności i niejednokrotnie do przebranżowienia się i pracy w zgodzie ze swoją pasją.
5. Otwartość na smalltalki
Nawet pozornie błahe rozmowy mogą być początkiem wartościowych kontaktów. Pogawędki na tematy niezwiązane bezpośrednio z pracą często prowadzą do głębszych i bardziej wartościowych relacji. Nie odbieraj sobie tej możliwości, poznawaj, baw się i dziel się tym, co masz do zaoferowania nie tylko pracodawcy, ale i światu. Czasami najciekawsze rozmowy możesz poprowadzić u fryzjera. Miej oczy i uszy otwarte. Informacje o nowych możliwościach mogą przyjść z każdej strony, jeśli się na nie nie zamkniesz.
Co zrobić z nawiązanymi relacjami?
Koniecznie zaproś na swój profil na LinkedIn – pod warunkiem, że jest odpowiednio przygotowany i reprezentuje Cię z klasą. To pierwsze miejsce, które będzie Cię pozycjonować, dlatego warto o niego zadbać. Poniżej mamy dla Ciebie kilka propozycji współpracy, chętnie pomożemy w przygotowaniu reprezentacyjnego profilu na LinkedIn.