Marzysz o rozwoju zawodowym na arenie międzynarodowej i chcesz się odpowiednio przygotować do tej zmiany? Oto dziesięć kluczowych wskazówek, które pomogą Ci zrealizować ten cel:
1. Profil na LinkedIn w języku angielskim i kraju docelowego
Komunikacja to kluczowy element sukcesu w międzynarodowym środowisku biznesowym. Doskonała znajomość języka angielskiego oraz języka obowiązującego na docelowym rynku stanowi nieodzowny fundament współpracy na arenie międzynarodowej. Zadbaj o to, by Twój profil był dostępny dla potencjalnych pracodawców i rekruterów z zagranicy. Dodając profile językowe i odpowiednie słowa kluczowe dla danej branży, zwiększasz swoje szanse na to, aby mogli do Ciebie dotrzeć oraz poznać Twoje zasoby, którą mogą wykorzystać w realizacji celów strategicznych.
2. Globalna sieć networkingowa
Sprawdź, jak wygląda Twoja sieć kontaktów na LinkedIn i Facebooku. Czy wśród Twoich znajomych, znajdują się osoby, które mogą Ci pomóc w dotarciu do odpowiedniego rynku i globalnych rekruterów? Jeśli nie, dążenie do zdobycia pracy na arenie międzynarodowej warto rozpocząć od znalezienia lokalnych agencji pracy, renomowanych headhunterów i dedykowanych portali branżowych. Zadbaj o to, by otaczać się networkerami i kluczowymi graczami zagranicznego rynku pracy.
3. Zmiana lokalizacji na LinkedIn
Przeniesienie się na nowy rynek wymaga śledzenia ofert pracy w danej lokalizacji i dostosowania swoich poszukiwań do aktualnych potrzeb rynku. LinkedIn jak wszystkie platformy społecznościowe opiera się na algorytmach, aby uzyskać dostęp do ofert na interesującym nas rynku, warto zmienić swoją lokalizację na pożądaną, dzięki czemu LinkedIn dostosuje proponowane oferty do naszych potrzeb, zgodnie z odpowiednim „czytaniem” geolokalizacji.
4. Komunikacja w języku docelowym
Nasza aktywność w social mediach to okazja do budowania swojej marki i sieci kontaktów. Warto jednak zadbać, aby treści były dostosowane do potrzeb odbiorców. Chcesz dotrzeć do kontaktów z zagranicy, kontaktuj się z nimi w ich języku, aby umożliwić im poznanie Twojej osoby i kompetencji.
5. Specjalistyczne platformy
W Polsce to LinkedIn pełni obecnie funkcję najlepszej platformy do budowania kontaktów i relacji biznesowych. Warto sprawdzić, czy na interesującym Cię rynku nie ma innych, równie popularnych miejsc, przykładowo na rynku niemieckim, taką platformą jest Xing. Sprawdź, z jakich narzędzi możesz skorzystać do budowania kontaktów i zdobywania informacji o ofertach pracy na interesującym Cię rynku i wyprzedź innych kandydatów z Polski.
6. Globalne agencje pracy
Przygotuj listę i zarejestruj się w agencjach rekrutacyjnych o zasięgu międzynarodowym. To szansa na dotarcie do unikalnych ofert i zdobycie wsparcia w procesie relokacji. Warto zadbać, aby ich pracownicy znaleźli się w Twojej sieci i nawiązać bliższe relacje, które mogą doprowadzić do otrzymania interesujących ofert współpracy. Nie ignoruj również agencji związanych z miastem, do którego zamierzasz się przeprowadzisz. Działaj w języku angielskim oraz docelowym. Wyjdź poza schemat.
7. Lokalne portale z ofertami pracy
Znajomość lokalnych portali z ogłoszeniami może pomóc w dotarciu do ofert niedostępnych na międzynarodowym rynku pracy. Warto sprawdzić, z jakich portali branżowych korzystają osoby z Twojej specjalizacji, którzy są aktywni w interesującym Cię regionie.
8. Prawo i formalności
Przygotowując się do rekrutacji, zapoznaj się z przepisami prawnymi dotyczącymi pracy i umów w kraju docelowym. To istotne, abyś był świadomy swoich praw i obowiązków. Niektóre kraje wymagają, spełnienia odpowiednich warunków dotyczących rezydencji sprawdź czy jest coś co wymaga Twojej uwagi.
9. Kariera Interim Managera
Rozważ pracę jako Interim Manager. Tego typu stanowiska i forma współpracy może być efektywną drogą do zdobycia doświadczenia i kontaktów na międzynarodowej scenie biznesowej. Istnieją dedykowane agencje pracy, stowarzyszenia oraz grupy na LinkedIn, dlatego warto się z nimi zapoznać i wykorzystać dotychczasowe doświadczenie. Skontaktuj się z rekruterami prowadzącymi podobne procesy i nawiąż z nimi współpracę.
10. Udział w międzynarodowych wydarzeniach networkingowych
Aktywność na międzynarodowych spotkaniach, konferencjach oraz grupach networkingowych związanych z rynkiem docelowym może przynieść cenne kontakty i inspiracje. Zagospodaruj swój czas tak, aby brać w nich aktywny udział i rozwijać wspierającą Cię sieć kontaktów.
Jak zrobić międzynarodową karierę? To kombinacja odpowiednich umiejętności, planu działania oraz aktywnego uczestnictwa w międzynarodowym środowisku biznesowym może otworzyć przed Tobą nowe perspektywy i możliwości rozwoju. Podejdź do tego strategicznie, zadbaj o swoje wizytówki w sieci i odpowiednie kontakty już teraz.