Networking, czyli proces budowania sieci kontaktów, może się wydawać trudnym i skomplikowanym, jednak nie bez powodu, tak wiele osób na wysokich stanowiskach podkreśla „buduj siatkę”, „dbaj o wartościowe relacje”. Poniżej znajdziesz 10 wskazówek, które pomogą Ci zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi i jak stać się prawdziwym networkerem.
1. Zrozum, czym jest networking
W praktyce, to nic innego jak proces pozyskiwania kontaktów. Jest on jednak bardzo ważny nie tylko w przypadku szukania pracy. Świadomy rozwój kontaktów wspiera również możliwości współpracy, mając w swojej sieci odpowiednie osoby, możesz śmiało reagować na potrzeby swoje, czy firmy. Dużo łatwiej zwrócić się z zapytaniem, czy ofertą do kogoś, kto jest już z nami w jakiś sposób powiązany. To też dobry sposób na rozwój swojej wiedzy i śledzenie trendów. Poznawanie ludzi, ich doświadczeń i perspektyw, daje Ci taką możliwość. Traktuj networking jako ważną kompetencję zawodową i biznesową.
2. Oszacuj zasoby
Przeanalizuj liczbę i jakość swoich kontaktów, posprawdzaj e-maile i zacznij tworzyć bazę. Do każdego nazwiska przypisz dwa zdania o tym, czym dana osoba się zajmuje i gdzie pracuje. Warto się do tego przyłożyć, bo dzięki temu dowiesz się, z jakim tematem i do kogo możesz napisać oraz gdzie znajdziesz kontakt z danej „kategorii”.
3. Określ wizje i plan działania
Zastanów się jaki jest główny cel, dla którego chcesz rozwijać swoją sieć oraz co chcesz osiągnąć poprzez networking. Określ gdzie i jakie kontakty chcesz nawiązać.
4. Dowiedz się więcej
Zapoznaj się z literaturą oraz nagraniami na temat networkingu. Dowiedz się, jak skutecznie nawiązywać relację na spotkaniach osobistych i online. Możesz także skorzystać z profesjonalnego wsparcia mentora.
5. Bądź proaktywny
Wartościowa sieć nie zrobić się sama. Rozpocznij działania – nawiąż kontakt z interesującymi Cię osobami na platformach społecznościowych, takich jak Facebook czy LinkedIn. Buduj z nimi relację, wymieniaj wartościowymi informacjami, komentarzami i wskazówkami. Daj innym wartość, aby również otrzymać ją dla siebie.
6. Zacznij brać udział w różnych eventach
Weź udział w różnych wydarzeniach, takich jak szkolenia, konferencje, kluby biznesu, czy stowarzyszenia zawodowe. To okazja do wejścia w branże, bliższego poznania interesujących Cię osób i co najważniejsze nawiązania z nimi kontaktu. Nastaw się na poznanie organizatorów, prelegentów i uczestników wydarzenia.
7. Zostań empatycznym i uważnym rozmówcą
Na spotkaniach koncentruj się na rozmowach z innymi, poświęć im 100% swojej uwagi. Wykaż zainteresowanie tym, o czym mówią i ich działalnością. Unikaj mówienia tylko o sobie. Pamiętaj, że ten kto zadaje mądre pytania, ten kontroluje rozmowę. Zadbaj o dobre emocje u rozmówcy, pomóż mu poczuć się komfortowo w Twoim towarzystwie, a na pewno ciepło Cię zapamięta.
8. Dziel się swoimi zasobami
Skup się na wprowadzeniu dodatkowej wartości w relacje z innymi, jeśli widzisz ku temu okazję, pomagaj rozwiązywać problemy lub oferuj swoje umiejętności. Czasem wystarczy zarekomendować kontakt, czy sprawdzone przez siebie rozwiązanie, aby zdobyć zaufanie i przychylność drugiej osoby.
9. Dbaj o relacje
W praktyce nie liczy się ilość, a jakość relacji. Dlatego skup się na nawiązywaniu i rozwoju trwałych relacji. Gromadzenie dużej liczby kontaktów, nie pomoże Ci w niczym, jeśli w rzeczywistości nie uda Ci się z nimi lepiej poznać, przekonać jakie zasoby posiadają i przedstawić im swoich wartości.
10. Rozwijaj relacje
Po spotkaniach skontaktuj się ponownie poprzez telefon, e-mail lub media społecznościowe. Follow up to dobry sposób, aby utrzymać relacje i rozwijać je dalej. Pamiętaj, że networking to proces, wymaga on cierpliwości, a przede wszystkim zaangażowania. Dążenie do budowania wartościowych relacji i współpracy może przynieść długotrwałe korzyści zarówno zawodowe, jak i osobiste. Warto o nie powalczyć.